Als u zou horen dat er een training is waarvan het effect is dat zowel de leidinggevende als de medewerkers een toegenomen arbeidssatisfactie hebben en een stijgende productiviteit en creativiteit vertonen, wat denkt u dan? Onwaarschijnlijk, opgeklopt verhaal, eerst zien en dan geloven…?
Dat laatste is natuurlijk mogelijk. Wij komen graag bij u langs om een presentatie over dit thema te geven waarin wij u de opzet van de training, de achterliggende principes en de resultaten laten zien. Want hoeveel wetenschappelijk onderzoek er ook ten grondslag ligt aan bovengenoemde training u bent vooral geïnteresseerd in resultaten. Die beloven wij u!
Bent u gewend om eenmaal jaarlijks onder alle medewerkers een tevredenheidonderzoek te doen? Kijk dan naar de resultaten voor en na de training aangevuld met objectieve gegevens zoals bijvoorbeeld de uitstroom en de ziekmeldingen.
De twee uitgangspunten van de training zijn positief leidinggeven en vitaliteit. In onze aanpak laten we zien dat zowel de leidinggevende als de medewerker, ieder via een eigen route, een belangrijke bijdrage kunnen leveren aan het creëren van een vitale afdeling en een vitale organisatie.
De aandacht voor vitaliteit leidt tot verrassende veranderingen en resultaten. De meeste organisaties nemen namelijk dag in, dag uit energie van hun medewerkers weg. Als uw organisatie in staat is om de medewerkers tijdens het werk juist energie te geven dan is er meer focus, plezier en energie om de doelstellingen te halen. Met behulp van onze trainingen is dat realiseerbaar. U kunt medewerkers een succesvol programma aanbieden, dat is gebaseerd op veel wetenschappelijk onderzoek en dat in de praktijk is getest.
Wij kunnen ons heel goed voorstellen dat u eerst meer informatie wilt om te beoordelen of u uw medewerkers en leidinggevenden dit programma wil aanbieden. Om u daartoe de gelegenheid te geven komen wij graag bij u langs voor een presentatie.
Bent u als leidinggevende op zoek naar andere manieren om uw medewerkers te motiveren? U vraagt zich af op welke wijze u uw beïnvloedingsrepertoire kunt vergroten? U wilt graag meer uit de beoordelingscyclus halen dan nu het geval is? Wellicht is het volgende dan iets voor u?
De leidinggevende heeft grote invloed op de Deze invloed kan verder worden versterkt door de principes van appreciative inquiry en positieve psychologie toe te passen. Wij trainen en coachen leidinggevenden hierin zodat zij dit direct kunnen toepassen bij de eigen medewerkers.
U voert als leidinggevende regelmatig gesprekken met uw medewerkers. Maar de gesprekkencyclus is een uitermate geschikt instrument om uw mensen te beïnvloeden en de organisatie anders i.c. beter te laten werken. Door extra aandacht aan de vaardigheden te besteden die nodig zijn voor een effectieve gesprekkencyclus neemt de effectiviteit van de cyclus toe. In onze aanpak staan duidelijkheid en eerlijkheid richting de medewerker voorop. Dit uit zich in complimenteren waar mogelijk en corrigeren indien nodig.
We zijn een groot voorstander van ervaringsleren daarom is gedurende drie dagdelen een acteur bij de training aanwezig zodat de deelnemers actief kunnen oefenen met de diverse gesprekken en de benodigde vaardigheden. Daarnaast maken wij gebruik van diverse werkvormen waardoor de deelnemers geboeid blijven.
Om de transfer te vergemakkelijken krijgen de deelnemers een zeer uitgebreide trainingsmap mee. Daarnaast krijgen zij twee handzame instructiekaartjes waarin alle essentiële informatie tot de kern is samengevat. Om de transfer verder te optimaliseren worden de deelnemers in staat gesteld een persoonlijke instructiekaart samen te stellen. De training kan – indien gewenst – worden uitgebreid met één of meerdere intervisiebijeenkomsten.
Heeft u het gevoel dat zaken die tussen medewerkers spelen niet worden uitgesproken? Wordt er vooral over elkaar gesproken in plaats van met elkaar? Of spreken de mensen elkaar zodanig hard aan dat de relatie er schade door oploopt?
Waar mensen samenwerken zijn oordelen. Oordelen over wat de medewerkers van elkaar verwachten, welk gedrag men van de ander prettig vindt en welk gedrag de samenwerking belemmert. Deze oordelen spelen een belangrijke rol in de wijze waarop uw medewerkers met elkaar communiceren en met elkaar samenwerken.
Om hun werk zo effectief en zo prettig mogelijk te kunnen doen is het van belang dat uw medewerkers maar vooral ook u als leidinggevende deze meningen en verwachtingen uitspreekt tegen de juiste persoon. Hierbij is het echter de toon die de muziek maakt. U kunt dit doen op een wijze die de samenwerkingsrelatie schaadt en u kunt dit doen op een wijze waardoor de samenwerking in het team effectiever en plezieriger wordt. Dit laatste blijkt echter eenvoudiger gezegd dan gedaan.
Uw medewerkers krijgen de communicatieve handvatten waardoor het uitspreken van wat hen dwars zit gemakkelijker voor hen wordt. Bovendien worden tijdens dit eendaagse trainingsprogramma uw medewerkers getraind in het elkaar correct aanspreken als onverhoopt afspraken niet zijn nagekomen. Dit versterkt het teamgevoel en de samenwerking tussen de teamleden.
Wat te doen als medewerkers, ondanks alle voorzorgen en maatregelen, toch slachtoffer worden van agressie of geweld. Een goede opvang en nazorg kan van grote invloed zijn op de snelheid en de aard van de verwerking. Uw leidinggevenden hebben daarbij een essentiele rol.
Wat maakt u tot een effectief leider? Welke eigenschappen werken vóór u en welke tegen u? Welke drijfveren zitten achter uw gedrag?
Leer uw talenten beter gebruiken en oplossingen te bedenken voor zaken die wel gedaan moeten worden maar u minder geschikt voor bent.
Door meer uit u zelf te halen, haalt u meer uit uw team!.
Als leidinggevende moet u soms bemiddelen bij conflicten. Dit kunnen conflicten tussen een medewerker en een klant zijn maar soms ook tussen medewerkers. Op een verstoorde relatie ziet niemand te wachten dus effectief optreden is een vereiste.
Conflicten zijn te herkennen, de wijze waarop een conflict escaleert ook. Effectieve conflictbemiddeling verloopt ook volgens vaste patronen. Door leidinggevenden hierin te trainen kunt u voorkomen dat een meningsverschil uitloopt op een impasse, een gang naar de rechter of een onwerkbare situatie.
Uiteraard kunt u een beroep op ons doen om intervisie en supervisiebijeenkomsten te begeleiden en te organiseren. Kennis en ervaringen delen leidt tot een betere verstandhouding onderling, meer vertrouwen en betere resultaten.