Wat voor werk u ook doet, er zijn situaties waar u zich als een vis in het water voelt. U weet anderen te beïnvloeden, u behaalt resultaat en alles loopt op rolletjes. Toch zijn er ook momenten dat het moeizamer, stroperig en lastiger verloopt.
Hoe kan u uw communicatie gebruiken om effectiever te zijn? Kunt u “slimmer”, “handiger” leren communiceren? Een training die wordt aangepast aan de functie van de deelnemers. Er wordt uitsluitend met casuïstiek uit de praktijk van de deelnemers gewerkt zodat er een optimale herkenbaarheid en aansluiting is. Een training op niveau voor alle niveaus binnen uw organisatie.
Presenteren is een kunde. Toegegeven sommigen onder u hebben dit beter onder de knie dan anderen. Anderen hebben van huis uit een bepaalde uitstraling waardoor publiek graag naar hen luistert. Wat velen vergeten is dat goed presenteren te leren is. Door veel te oefenen en veel feedback te krijgen maakt iedereen een ontwikkeling door.
Heeft u het gevoel dat zaken die tussen medewerkers spelen niet worden uitgesproken? Wordt er vooral over elkaar gesproken in plaats van met elkaar? Of spreken de mensen elkaar zodanig hard aan dat de relatie er schade door oploopt?
Waar mensen samenwerken zijn oordelen. Oordelen over wat de medewerkers van elkaar verwachten, welk gedrag men van de ander prettig vindt en welk gedrag de samenwerking belemmert. Deze oordelen spelen een belangrijke rol in de wijze waarop uw medewerkers met elkaar communiceren en met elkaar samenwerken.
Om hun werk zo effectief en zo prettig mogelijk te kunnen doen is het van belang dat uw medewerkers deze meningen en verwachtingen tegen elkaar uitspreken. Hierbij is het echter de toon die de muziek maakt. Je kunt dit doen op een wijze die de samenwerkingsrelatie schaadt en je kunt dit doen op een wijze waardoor de samenwerking in het team effectiever en plezieriger wordt. Dit laatste blijkt echter eenvoudiger gezegd dan gedaan.
Uw medewerkers krijgen de communicatieve handvatten waardoor het uitspreken van wat hen dwars zit gemakkelijker voor hen wordt. Bovendien worden tijdens dit eendaagse trainingsprogramma uw medewerkers getraind in het elkaar correct aanspreken als onverhoopt afspraken niet zijn nagekomen. Dit versterkt het teamgevoel en de samenwerking tussen de teamleden.
“Achteraf hadden we het kunnen zien aankomen!” Een veelgehoorde uitspraak bij conflictsituaties. Conflicten zijn te herkennen, de wijze waarop een conflict escaleert ook. Effectieve conflictbemiddeling verloopt ook volgens vaste patronen. Door medewerkers hierin te trainen kunt u voorkomen dat een meningsverschil uitloopt op een impasse, een gang naar de rechter of een onwerkbare situatie. Dit scheelt kosten, energie en zeeën aan tijd.
Mensen zijn mondiger geworden. Dat wordt vaak gezegd. Toch zijn er ook voldoende mensen die moeite hebben met deze mondigheid. Soms door onzekerheid of assertief optreden binnen de kaders van hun functie past. Soms doordat zij moeite hebben om zich weerbaar EN professioneel op te stellen als zij te maken krijgen met grensoverschrijdend gedrag. Tijdens de training creëren we een respectvolle en veilige omgeving waarbinnen deelnemers kunnen experimenteren met assertief optreden en het begrenzen van gedrag van anderen. Confronterend maar met veel respect voor de individuele grenzen van de deelnemer.
Waar mensen samenwerken gaan de zaken lang niet altijd zo soepel als u wenst. In deze training onderzoeken de deelnemers samen met onze trainer en acteurs wat de situatie zo lastig maakt. Daarbij besteden wij aandacht aan interpersoonlijke factoren zoals de kernwaarden, minste en overtuigingen van de medewerker. Uiteraard komen tijdens de training ook allerlei interpersoonlijke reacties aan bod en met welke vaardigheden andere reacties kunnen worden verkregen. Een intensieve training die nauw gekoppeld is aan de dagelijkse werkpraktijk van de deelnemers.
In samenwerking met onze collega’s van het NIVTTA kunnen wij medewerkers ondersteunen met diverse train de trainercursussen op het gebied van didactiek, leermethoden, werkvormen en het optreden voor de groep. De onderwerpen, werkwijzen en opleidingsduur worden altijd op maat gemaakt zodat zij volledig passen bij uw behoeften, uw medewerkers en de werkzaamheden die uw medewerkers gaan verrichten.