De trainingen en diensten die wij voor u kunnen verzorgen passen uitstekend in de uitvoering van het beleid “veilig publieke taak”. Uiteraard besteden wij tijdens de trainingen en in onze werkwijze aan de 8 maatregelen van het expertisecentrum veilig publieke taak. Een optimaal resultaat bestaat uit het maken van een ontwikkelingsstap in bewustwording, inzicht, kennis en vaardigheden. Een optimaal rendement krijgt u als u zowel de medewerkers als hun leidinggevenden traint. Alleen dan delen zij de terminologie, de bewustwording en het inzicht. Hierdoor zijn uw leidinggevenden in staat om uw medewerkers te coachen en te begeleiden bij het toepassen van het geleerde in de dagelijkse werkpraktijk. Daarnaast hebben uw leidinggevenden maar ook uw directe collega’s een taak in de opvang en nazorg van collega’s die het slachtoffer zijn geworden van agressie en geweld. Door hen ook daarin te trainen voorkomt u veel verwerkingsproblemen.
De wijze waarop wij de vaardigheden trainen die nodig zijn om agressief en grensoverschrijdend gedrag effectief te beïnvloeden, wordt door de deelnemers aan onze trainingen zeer gewaardeerd (zie ook Nivtta-kwaliteit). Onze werkwijze en werkvormen zijn confronterend, leuk en ontzettend leerzaam. Wij werken met gespecialiseerde trainingsacteurs van senior-niveau met een achtergrond als dramadocent. Daardoor weten zij acteren uitstekend te combineren met didactiek. Wij kunnen u en uw medewerkers ondersteunen met de volgende basistrainingen.
Ook bieden wij u de mogelijkheid om diverse thema’s op verschillende dagen te behandelen. Doordat wij op elke dag ook terugblikken op de vorige dag, stijgt het rendement enorm. U kunt daarbij denken aan de volgende bouwstenen.
Uiteraard zijn vele combinaties denkbaar. Tijdens een oriënterend gesprek denken wij graag met u mee.
Wij maken onze trainingen altijd passend bij het risicoprofiel van de medewerker en de context van uw organisatie. In de afgelopen jaren hebben wij veel ervaring opgedaan in de volgende sectoren.
Om te kunnen aansluiten bij het instapniveau van uw medewerkers, uw doelen en uw budget hebben wij trainingen en workshops ontwikkeld met een verschillende lengte. Van één tot meerdere dagdelen die aaneengesloten achter elkaar of verspreid in een bepaalde periode kunnen worden gegeven.
Uw agressieprotocol uittesten in de werksituatie met acteurs is keer op keer waardevol. U ontdekt zaken die uitstekend werken en zaken die voor verbetering vatbaar zijn. Bovendien houdt u de kennis en de vaardigheden van uw mensen up to date.
Voor sommige functies en beroepen kan het wenselijk zijn dat mensen ook handvatten krijgen om fysiek weerbaar te worden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan mensen in de zorg die soms te maken krijgen met cliënten die door hun ziektebeeld fysiek kunnen worden. Door uw medewerkers de juiste handvatten te geven blijven zij in staat om controle uit te oefenen, niemand schade op te laten lopen en ook in moeilijke situaties zeker op te treden.
Wat te doen als medewerkers, ondanks alle voorzorgen en maatregelen, toch slachtoffer worden van agressie of geweld. Een goede opvang en nazorg kan van grote invloed zijn op de snelheid en de aard van de verwerking. Uw leidinggevenden hebben daarbij een essentiele rol. Wij ondersteunen u bij het opzetten en trainen van een BedrijfsOpvangTeam (BOT).
De agressie aan de telefoon neemt toe. Mensen misbruiken soms de telefonische afstand om uw medewerkers uit te schelden, te bedreigen en te beledigen. Dit kan een enorme impact hebben op uw medewerkers en deze impact mag geen rol meer spelen in het volgende telefoongesprek. Dit brengt uw medewerkers soms in een lastig parket. De training telefonische weerbaarheid geeft hen de handvatten om én op klantgerichte gepaste wijze in te grijpen én de eigen spanning te reguleren zodat de klant in het volgende gesprek weer kan rekenen op een klantgerichte neutrale behandeling.
Sommige organisaties hebben een interventieteam opgericht. Dit team schiet een medewerker te hulp op het moment dat deze er niet meer uitkomt. De medewerker drukt op de alarmknop, enkele piepers gaan af, en de leden van het interventieteam snellen te hulp, de-escaleren en bieden opvang en nazorg. Bij de opzet, training en uitvoering ondersteunen wij u graag.
“Achteraf hadden we het kunnen zien aankomen!” Een veelgehoorde uitspraak bij conflictsituaties. Conflicten zijn te herkennen, de wijze waarop een conflict escaleert ook. Effectieve conflictbemiddeling verloopt ook volgens vaste patronen. Door medewerkers hierin te trainen kunt u voorkomen dat een meningsverschil uitloopt op een impasse, een gang naar de rechter of een onwerkbare situatie. Dit scheelt kosten, energie en zeeën aan tijd.